Friday, May 27, 2016

Dua PRK Bukan Referendum Kepimpinan Negara – Perdana Menteri


Pilihan raya kecil (PRK) tidak boleh menjadi referendum kepada kepimpinan negara.

Ini bermakna PRK  di Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar tidak boleh dijadikan penanda aras untuk kepimpinan nasional.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.berkata, PRK melibatkan banyak faktor di peringkat tempatan berbanding pilihan raya umum.

"Saya fikir dua PRK ini tidak boleh dijadikan ukuran untuk kepimpinan nasional.

"Tetapi orang selalu anggap begitu, cenderung melihat begitu. PRK adalah pilihan raya yang bersandarkan banyak sentimen tempatan," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di Kuala Lumpur petang semalam.

Dr Ahmad Zahid ketuai jentera BN
Najib yang juga Presiden Umno bagaimanapun berkata parti itu tidak boleh mengambil mudah dua PRK ini yang akan diadakan pada 18 Jun ini.

Tambahnya momentum kemenangan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya di Sarawak baru-baru ini diharapkan dapat dikekalkan dalam kedua-dua PRK itu.


BN  mensasarkan majoriti lebih besar pada PRK pada 18 Jun depan dan kejayaan BN pada pilihan raya negeri Sarawak baru-baru ini akan menjadi teladan kepada jentera BN untuk dua PRK akan datang ini.

Beliau berkata: "Kita berharap yang terbaik, kita tidak boleh mengambil mudah. Kita perlu bekerja kuat, bekerja sebagai satu pasukan dan fokus dalam mencapai keputusan sebaik mungkin".

Najib berkata "Kita akan mangambil maklum faktor-faktor yang menyumbang kepada kejayaan BN di Sarawak, semoga ia dijadikan sebagai teladan dan juga panduan kepada negeri-negeri lain, bagaimana BN harus membuat persiapan dan tindakan sehingga boleh mencapai kejayaan yang diharapkan," katanya.

Najib yang juga presiden UMNO berkata mesyuarat itu juga membincangkan mengenai persiapan PRK di Kuala Kangsar dan Sungai Besar dan semua jentera BN di peringkat bahagian telah bersiap sedia untuk PRK berkenaan.

"Anggota jentera BN juga mempunyai semangat tinggi dan bermotivasi untuk bekerja keras bagi mencapai kemenangan dan memastikan BN mempertahankan kerusi di Sungai Besar dan Kuala Kangsar," katanya.

Naib Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang menjalankan tugas Timbalan Presiden UMNO, akan mengetuai jentera PRK BN bagi kedua-dua kerusi Parlimen itu.

Timbalan Perdana Menteri itu akan dibantu Naib Presiden UMNO Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan barisan kepimpinan tertinggi UMNO yang lain.

Menteri Besar Perak yang juga Pengerusi Perhubungan BN Negeri Perak Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir akan menjadi pengarah PRK Kuala Kangsar manakala Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Selangor Datuk Seri Noh Omar akan menjadi pengarah PRK Sungai Besar, kata presiden UMNO. 

No comments:

Post a Comment