Saturday, March 11, 2017

Hanya BN Mensejahterakan Melayu, Bumiputera Menerusi Kuasa Politik


Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kuasa politik dimiliki kerajaan Barisan Nasional (BN) yang ditunjangi UMNO membolehkan orang Melayu dan bumiputera menikmati kehidupan lebih baik.

Perdana Menteri berkata, ke­dudukan lebih baik itu hasil perjuangan kerajaan yang berusaha membawa perubahan tersebut termasuk dalam bidang pendidikan.

Beliau memberikan contoh pelaksanaan program Jelajah Pendidikan Bumiputera (JPB) yang membuka peluang pelajar bumiputera miskin dan kurang berkemampuan melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi (IPT).

“Kalau pembangkang yang ditunjangi DAP, jangan harap ada program seperti ini dilaksanakan oleh mereka. Apa yang kita lihat hari ini tidak boleh dipisahkan dengan kekuasaan politik sebab itu yang menentukan kemungkinan segala-galanya berlaku,” katanya berucap melancarkan JPB 2017 yang diha­diri kira-kira 15,000 orang di Padang Majlis Daerah Bera semalam.

Yang hadir sama Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob; Pengerusi Jawatankuasa Induk JBP, Prof. Eme­ritus Tan Sri Dr. Sahol Hamid Abu Bakar; Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob dan pemimpin kerajaan Persekutuan serta negeri.


Berikutan itu, kerajaan pimpinan UMNO dan BN akan terus komited memastikan nasib Bumiputera terbela di negara ini.

"Kita (kerajaan) konsisten dalam menjaga kebajikan semua rakyat, terutamanya golongan Bumiputera, usaha melalui program JPB 2017 ini adalah bukti jelas kerajaan ingin memastikan tidak ada pelajar Bumiputera yang layak ke institusi pengajian tinggi (IPT) tercicir kerana masalah seperti kemiskinan

 "Jangan harap program seperti ini akan diadakan jika pembangkang memerintah, jika DAP memerintah, tidak mungkin mereka akan buat program ini.

JPB 2017 menyasarkan lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) antara 2012 hingga 2016 bagi memenuhi impian mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi dengan penglibatan pelbagai IPT dan kemahiran seluruh negara.

Program itu dijangka mengeluarkan kira-kira 50,000 surat tawaran ke IPT kepada pelajar yang layak.

Program yang diadakan di 55 kawasan Parlimen di seluruh negara itu adalah kesinambungan daripada kejayaan JBP 2016 yang memberi impak positif dalam membuka peluang kepada pelajar bumiputera miskin dan kurang berkemampuan belajar ke peringkat lebih tinggi.

Menurut Najib, kerajaan mela­kukan pelbagai usaha bagi me­ngubah nasib orang Melayu dan bumiputera yang mendatangkan kejayaan seperti membantu seramai 5,659 pelajar mendapat tajaan Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera antara 2012 hingga September 2015.

Beliau berkata, sejumlah 39,243 pelajar bumiputera mendapat biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dari 2011 hingga 2015 manakala seramai 353,817 pelajar pula mene­rima pinjaman pinjaman pendidikan Mara bagi tempoh sama.

“Bahkan, setakat November lalu terdapat 165,028 penuntut di 32 Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang mana kerajaan menyasarkan sejumlah 250,000 penuntut universiti itu menjelang 2020.

“Sejak dasar Transformasi Nasional diperkenalkan, jumlah penyertaan bumiputera terhadap pendidikan tinggi meningkat 27.7 peratus kepada 32.3 peratus dari 2011- 2015,” ujarnya.

Perdana Menteri turut me­ngumumkan satu lagi bantuan kepada pelajar miskin dan mempunyai kelulusan minimum untuk melanjutkan pelajaran ke pe­ringkat lebih tinggi apabila Bank Rakyat menyumbangkan seba­nyak RM3 juta kepada 2,000 orang bagi tujuan berkenaan.


Sementara itu, Najib turut mengumumkan Bank Rakyat menyediakan peruntukan berjumlah RM3 juta bagi pembiayaan kira-kira 2,000 pelajar tidak berkemampuan yang layak melanjutkan pengajian ke IPT. 

No comments:

Post a Comment