Friday, November 25, 2016

Apa Nak Bimbang – Pembangkang Tidak Mungkin Mampu Tukar Kerajaan


Jika landskap politik di Malaysia mahu berubah, pembangkang sepatutnya berubah terlebih dahulu.

Jika dalam keadaan sekarang, sukar untuk pembangkang menumbangkan kerajaan, khususnya Barisan Nasional (BN).

Walaupun gambaran suram diberikan ke atas Malaysia berhubung isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang didakwa  menggoncang keyakinan pelabur asing dan menjejaskan penarafan antarabangsa negara ini, kekuatan BN langsung tidak tergugat

The Economist berpendapat, skandal seumpama itu sepatutnya menyaksikan perubahan pada kadar segera dalam kerajaan.

Bagaimanapun, menurut The Economist masih ramai dalam masyarakat Melayu luar bandar masih menganggap skandal 1MDB adalah urusan terpencil.

Sementara warga kota tertentu masih menyokong kerajaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berbanding pembangkang.


"Jika mahu perubahan, pembangkang yang masih tidak bersatu perlu melakukan kerja lebih baik bagi memenangi hati rakyat.

“Pihak bertelagah mesti mengatasi masalah mereka dan memperkenalkan calon munasabah untuk menggantikan Najib pada pilihan raya umum akan datang.

"Demokrasi di Malaysia sentiasa tidak sempurna, tetapi reputan di institusinya menjejaskan kedudukan di taraf antarabangsa dan juga prospek ekonomi," katanya.

The Economist mendakwa UMNO telah mecipta pelbagai kaedah untuk melindungi pemimpinnya dari pemberontakan dalaman.

"Oleh itu, Najib mendapati mudah untuk menyingkirkan pengkritiknya, melambatkan siasatan parlimen dan menggantikan Peguam Negara yang dikatakan mahu mengenakan pertuduhan terhadapnya.

"Tidak seorang pun di Malaysia yang didakwa atas kehilangan wang 1MDB. Tetapi mahkamah menjatuhkan hukuman penjara ke atas seorang ahli politik pembangkang yang cuba mendedahkan skandal itu.

"Editor dan penerbit organisasi berita bebas terakhir di Malaysia berpedapan hukuman penjara di bawah undang-undang yang melarang kandungan tertentu yang diterbitkan dengan 'niat untuk menyakitkan hati'.

“Pesaingnya pula ditutup pada Mac lalu selepas pihak berkuasa mengarahkan laman web itu disekat," katanya.


Najib menafikan beliau menyalahgunakan wang rakyat untuk kepentingan peribadi, dan mendakwa mereka yang cuba untuk menggulingkan beliau terbabit membuat pertuduhan berkenaan.

Malah, Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali juga telah membersihkan perdana menteri daripada sebarang salah laku.

Dalam konteks hubungan keutuhan BN dan pelaburan pula, hari ini ada pendapat mengatakan sseeorang pelabur tidak begitu mengambil berat tentang potensi turun naik ringgit.

Malah, beliau  menjangkakan tampuk kepimpinan negara berada pada 'lebih kurang status quo'.

Bercakap kepada CNBC, Tan Min Lan berkata: "Wujud banyak isu yang melingkari, tetapi pihak pembangkang berada dalam keadaan kucar-kacir, justeru, tidak ada alternatif. Oleh itu, pertukaran kerajaan di Malaysia adalah tidak berkemungkinan."

Tan yang mengetuai pejabat pelaburan Asia Pasifik bagi pengurusan kekayaan UBS berkata demikian sebagai tindak balas ke atas pengatur strategi National Australia Bank (NAB).

Menurut NAB, kegawatan politik tidak akan menjurus kepada berita baik untuk matawang tempatan.

"Krisis politik terus menggelegak dan mungkin menjejaskan keyakinan pelabur dengan spekulasi mengenai pilihan raya yang terus berkumandang," ujarnya.

NAB membuat unjuran dalam nota bertajuk 'Malaysia, truly awkward' yang menyindir slogan pengiklanan pelancongan negara yang berbunyi 'Malaysia, truly Asia'.

Dengan ringgit yang secara berterusan menjunam berbanding dolar AS, Tan kekal positif dengan keadaan itu.

"Kedudukan akaun semasa adalah sangat selesa. Baki fiskal diuruskan dengan baik. Dasar kewangan, di samping, Bank Negara terus mempunyai hubungan yang sangat baik dengan pelabur antarabangsa," jelasnya kepada CNBC.


Sambil melahirkan keprihatinan terhadap pemilikan asing yang tinggi dalam bon domestik Malaysia - hampir 40 peratus mengikut ukuran tertentu - beliau bagaimanapun berkata, Malaysia masih diberikan penarafan yang baik oleh tiga agensi penarafan kredit utama iaitu Fitch, S&P dan Moody.

No comments:

Post a Comment