Monday, September 12, 2016

Mungkin Nazri Tidak Dengar MCA Sepenuhnya – Tengku Adnan


Pada ketika Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berusaha menyejukkan pertelingkahan panas antara pemimpin UMNO dan MCA yang dilihat mampu menggugat Barisan Nasional (BN), , Datuk Seri Ti Lian Ker hari ini mencabar Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz agar membuktikan dirinya bongkak.

Ini ekoran teguran Ahli Jawatankuasa Pusat MCA sebelum ini supaya BN terutamanya Umno mengimbangi politik dan bukan hanya fokus kepada pengundi luar bandar kerana ia tidak bagus untuk perjalanan politik kerajaan pemerintah.

Menteri Wilayah Persekutuan itu mengulas hari ini, saranan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Nazri Aziz supaya MCA meninggalkan BN, mungkin kerana beliau mendengar sepenuhnya apa yang diperkatakan oleh Ti.

"Mungkin Nazri juga tidak mendengar apa yang dikatakan," katanya pada sidang media selepas Program Ibadah Korban Sempena Aidiladha peringkat Parlimen Putrajaya, hari ini.

Ti berkata Nazri kena tunjuk di mana beliau bongkak.

Kalau setakat MCA menegur BN supaya mengimbangkan politik dengan menarik pengundi kampung dengan bandar, itu bukan bongkak namanya, katanya.

“Kenyataan saya itu satu hujah, kita cuma ajak berhujah bukan menghentam atau menghina sesiapa, sebaliknya demi kebaikan dan ingin memartabakan BN.

“Apabila saya kata jangan sekadar menang di kampung, bukan bermakna kita tidak mahu menang di kampung tetapi di kampung kita mahu menang dengan pengundi bandar pun kita mahu menang.

“Kalau kita tak menang di kampung kita bimbang kedudukan BN akan terancam dan ia tidak bagus untuk perjalanan masa depan politik BN,” katanya kepada FMT.
  
Terdahulu, Nazri dipetik berkata, mereka yang “besar” boleh mendisiplinkan mereka yang “kecil” merujuk kepada kedudukannya dalam BN kepada Ti.

“Saya bongkak sombong kerana anak kapal saya sombong. Dalam kapal kita kena ajar disiplin sebab itu saya nak cerita pada dia (Ti) supaya jangan bongkak sebabnya awak kecil. Saya bongkak sebab saya besar saya boleh ajar dia,” kata Nazri.

Tengku Adnan....pandangan peribadi Ti
Nazri berkata demikian menjawab kenyataan Ti menyifatkan beliau sentiasa angkuh dan mengeluarkan kenyataan, “Umno bongkak pun kita menang pilihan raya”.

Berikutan pertikaman lidah dengan Ti, Nazri mencabar MCA untuk keluar daripada BN, kerana katanya MCA gemar merungut, dan juga mendakwa bahawa Umno punca kekalahan parti Cina itu pada pilihan raya umum lalu.

“Yang kata Umno merugikan dia, kalau Umno rugikan dia, dia yang kena keluar. Ini apa pasal pula saya yang kena keluar? Saya tak pernah merungut pasal BN pun,” kata Nazri yang juga adalah Anggota Majlis Tertinggi Umno.

Perang mulut kedua-dua mereka tercetus apabila Ti menggesa Umno mengubah taktik politik ‘jaguh kampung’ iaitu dengan menakut-nakutkan bangsa lain untuk memenangi hati pengundi Melayu.

Ti berhujah retorik Umno itu membantu parti Melayu berkenaan memenangi undi di kawasan luar bandar tetapi taktik seumpamanya menghakis sokongan pengundi bandar di kawasan majoriti Melayu dan mengorbankan rakan-rakan gabungan BN.

Ketika di tanya berhubung kenyataan terbaru Nazri, Ti berkata, beliau tidak berkecil hati dengan menteri pelancongan itu sebaliknya terbuka untuk menerima teguran demi kebaikan parti selain menganggap ia bukan satu serangan peribadi.

Tengku Adnan menganggap kenyataan Ti sebagai pandangan peribadi pemimpin MCA itu.

Beliau menyaran anggota Umno dan parti-parti komponen BN sentiasa mengutamakan perjuangan parti berbanding kepentingan diri.

Sambil memberi contoh dirinya yang pernah digugurkan daripada kabinet, katanya beliau tidak pernah bertindak menentang parti.


"Saya tidak marah. Pada saya, perjuangan parti lagi penting...kalau kita letak kepentingan parti dahulu, ia tidak jadi masalah,” katanya.

No comments:

Post a Comment