Saturday, April 1, 2017

RUU355 Dibentang Oleh Hadi Di Dewan Rakyat Pada 5 April Ini?


Harap-harap apa yang dikatakan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bahawa rang undang-undang ahli persendirian bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355 dapat dibentangkan sebelum 6 April ini akan menjadi kenyataan.

Jika tidak,  akan malu dan kesipuan besarlah Dr Ahmad Zahid selepas kenyataannya di Kuala Terengganu tempoh hari tidak menjadi kenyataan.

Malah, kerajaaan Barisan Nasional (BN) juga akan dilihat tersangat lemah kerana tunduk kepada desakan parti komponennya, terutamanya MCA dalam isu ini.

Keputusan BN itu memarahkan banyak pihak dalam PAS dan ada yang mengatakan UMNO dan BN memang ‘tidak boleh dipercayai’.

Dr Ahmad Zahid menegaskan hari ini, private member’s bill mungkin boleh dibentangkan selepas semua urusan kerajaan diselesaikan.

Reaksi Dr Ahmad Zahid ini beriringan dengan apa yang disebutkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang semalam bahawa walaupun kerajaan tidak akan membentangkannya, Pas sudah mendapat kebenaran pihak kerajaan bagi membawa pindaan Rang Undang-Undang (RUU) Akta 355 ke persidangan Parlimen kali ini.


Namun, secara beralas Hdi mengatakan masa itu akan ditentukan oleh pihak Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengikut ‘standing order’ Parlimen.

“Saya akan bawa sendiri di parlimen dan kita sudah mendapat persetujuan untuk bawa dalam sidang (kali) ini juga…akan dibahaskan Insya Allah. Speaker akan tentukan mengikut Standing Order Parlimen selepas urusan kerajaan. Bagaimanapun, kerajaan boleh beri masa pada bila-bila masa sahaja,” katanya dalam sidang media itu.

Sementara itu Ahli Parlimen Pas dari Bachok, Ahmad Marzuk Shaary dalam satu posting di facebooknya berkata, RUU355 akan dibentangkan Rabu depan (5 April 2017).

"RUU355 insya Allah Rabu depan," katanya dalam satu posting kelmarin.

Dr Ahmad Zahid hari ini menegaskan RUU 355 ini akan dibentangkan oleh ahli parlimen Marang (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) sebagai private member’s bill dan kerajaan akan serahkan kepada peaker Dewan Rakyat untuk mengizinkan pembentangan itu dilakukan setelah semua urusan kerajaan diselesaikan.

"Ertinya, hari terakhir persidangan Dewan Rakyat ialah pada 6 haribulan, maka setelah semua urusan kerajaan diselesaikan baru private member’s bill(dibentangkan).

Bagaimanapun, beliau menegaskan perkara itu tertakluk atas budi bicara Speaker Dewan Rakyat.

Dr Ahmad Zahid juga yakin undian terhadapnya  tidak akan dilakukan semasa sidang Parlimen kali ini.

Kelmarin, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memaklumkan, kerajaan tidak akan membentangkan RUU Akta 355 itu.

Keputusan itu dibuat selepas beliau mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Barisan Nasional kelmarin.

Keputusan itu dibuat selepas Dr Ahmad Zahid mengumumkan kerajaan akan membentangkan sendiri RUU itu walaupun sebelum ini Hadi sudah dua kali membacakannya di Dewan Rakyat.

Menurut Hadi, pengumuman Najib itu tidak memberikan kesan apa-apa terhadap usaha untuk membentangkan RUU355 ini.


“Tak ada kesan, sebenarnya pihak kerajaan setuju kita bawa ‘private bill’ itu. Ini (RUU 355) kaitan tentang hak orang Islam, kewajiban bersama bagi orang Islam dan tak ada sebab bagi orang bukan Islam untuk campur tangan,” jelasnya dipetik Buletin Online.

2 comments:

  1. BERITA BAIK!!!

    Nama saya Kezia Arjuna, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu kepada anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah Idle orang, kerana mereka akan meminta pembayaran yuran lesen dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan Syarikat Pinjaman yang palsu.

    Beberapa bulan yang lalu saya terkejut dari segi kewangan dan terdesak, saya tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehingga Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat handal bernama Puan Kathleen, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp. 900,000,000 (900 juta) dalam masa kurang daripada 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%.

    Saya sangat terkejut apabila saya memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya gunakan telah dihantar terus ke akaun bank saya tanpa berlengah-lengah.

    Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, jadi orang boleh mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi ibu yang baik melalui e-mel sebenar: kathleenloancompany1@gmail.com dan WhatsApp Only: {+12093480782}. Dengan rahmat Tuhan, dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda mematuhi perintahnya.

    Anda juga boleh menghubungi saya di email saya: keziaarjuna@gmail.com dan Bulan yang memperkenalkan dan memberitahu saya mengenai Puan Kathleen, dia juga mendapat pinjaman baru dari Cik Kathleen. Sekarang apa yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi bayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

    Satu perkataan cukup untuk orang bijak.

    ReplyDelete
  2. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY di salah satu blog saya menghubungi ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete